En midsommar på Öland

Hej kompisar! Vi är redan en vecka in i Juli och midsommar känns som evigheter sedan, men då jag numer är världens långsammaste bloggare, så har jag inte hunnit (läs: prioriterat) att blogga om midsommar förrän nu. Suote är på stag do i helgen och jag har min första ordentliga ensamtid på nästan två månader. Har inte sagt ett ord sedan Suote åkte tidigt igår och har skrotat runt utan mål eller mening sedan dess. Så skönt. Kan ni också känna att er hjärna blir socialt överbelastad så till den grad att ni glömmer bort hur en konverserar? Så kände jag hela förra veckan, folk pratade med mig men jag var liksom inte riktigt där. Så ensamtid var definitivt välbehövt för att återställa hjärnan.

Hur som helst, låt oss kika på hur min midsommar såg ut! Jag var som bekant i Sverige och firade. Systemkameran låg bortglömd i bagaget på farmors och farfars gamla Saab hela helgen, men jag tog massa bilder med mobilen istället.

Hej, här är midsommarjag med en bukett som skulle bli krans. Vi firade på Öland i år igen, först hade vi tänkt att vara i husvagnen som förra året men Pärs familj hade redan paxat den, så vi fick tälta istället. Funkade minst lika bra, och var ärligt talat nästan mysigare.

Midsommargänget! Johanni, Pär, Suote och så jag då. Efter kransbindadet var det dags för sill och potatis! Vi hade släpat med oss ett ihopfällbart bort och stolar så att vi hade någonstans att sitta, och även om det tog upp i princip hela bagaget och var knökigt att lasta på/av var det så värt det.

Allt jag behöver i en bild: sommar, Suote, Johanni och godis.

Efter maten tog vi gulliga bilder på stranden (se ovan) och spelade kubb i solnedgången.

När kvällen kom så åt vi jordgubbstårta och plöjde igenom två påsar chips. Älskar svenska chips, blir eventuellt lynchad av alla anglofiler där ute, men de svenska är så mycket bättre än de brittiska. Vi hängde med våra tältgrannar till vänster: volvoraggare som vägrade sluta krama Suote (har på riktigt en två minuters film på två killar som turas om att krama Suote om och om igen). Vi hängde med våra tältgrannar till höger: ett gäng syriska killar som hade släpat med sig två enorma vattenpipor, de lånade vår grill och som tack bjöd de oss på grillat lamm. Var lite nervös innan hur stämningen på campingen skulle vara, men alla var verkligen så himla snälla och gulliga.

Morgonen efter vaknade jag vid sju och tog en promenad på stranden innan resten av gänget vaknade. Jag och Johanna gick till bageriet och köpte frallor, och två liter jordgubbar ur bagaget på en Volvo som vi betalade med swish. Blir inte mer svenskt än så, tänker jag. Vi upptäckte också att någon hade stulit vår jordgubbstårta från kvällen innan, lite senare hittade vi fatet och tårtspaden prydligt upplagda vid vägkanten. Rörande ändå att tänka på att någon gått förbi mitt i natten, kanske med armen om en kompis, sett tårtan och tänkt åh vad gott. Ätit upp hela halvan som var kvar (!) och omsorgsfullt lagt tallriken och tårtspaden vid vägkanten innan de fortsatt in i natten.

Lördagen och söndagen förflöt i perfekt takt. Långsamt alltså. Uppnådde perfekt semesterkänsla och tappade helt uppfattning om tid och rum. Vi började båda dagarna på stranden, somnade i solen, åt glass och badade i havet. När vi blev hungriga packade vi ihop oss i bilen och åkte för att äta sen lunch.

På lördagen åt jag räkor med aioli och surdegsbröd.

Och på söndagen åt jag det godaste vi har: stekt strömming och potatismos. Men du äter väl inte kött tänker ni? Jo, efter att ha ätit vegetariskt i över två år, började min hjärna bli lite knäpp på att dela in mat i kategorierna tillåtet/icke tillåtet, och behövde helt enkelt en paus och tillåtelse att få äta det som är gott utan restriktioner. Så de senaste månaderna har jag ätit kött/fisk lite då och då. Inte det mest miljövänliga kanske, men tänker att ens kost inte bara ska vara hållbar för miljön och klimatet, men också för ens mentala hälsa och relation till mat. Och att ta bort alla restriktioner kring mat (även de som inte är kopplade till min vikt eller kropp på något sätt), tillsammans med träningen (flytta fokus från vikt/utseende till vad kroppen kan göra) har verkligen gjort under för mig. Så även om jag hoppas att jag i framtiden ska kunna äta helt vegetariskt utan att bli en knäppis, så får det vara såhär nu.

Efter vår lunch på söndagen hängde vi lite på en gullig strand, drack kaffe och åt glass.

En kula körsbär och en kula kaffe, tack. Båda väldigt goda om ni undrar.

De som inte åt glass kastade mackor istället.

Efter en paus i solen åkte vi vidare norrut och såg det här gulliga.

Och var tvungna att stanna mitt i vägen för att fotografera detta fantastiska blåa innan det var dags att åka hem till Piggaboda igen. Tack Öland för ännu en fin midsommar, vi ses nästa år igen.